Op dinsdag 22 november viert Stichting Kasteelconcerten Heeswijk haar 40-jarig bestaan en dat laat de organisatie niet ongemerkt voorbijgaan. Het wordt een feestelijke avond met een uitzonderlijk ensemble als gast: het Signum Quartett.
Het Signum Quartett wordt al jarenlang tot de top van de strijkkwartetten gerekend en trakteert het publiek op een afwisselend programma: het indrukwekkende Vijftiende Strijkkwartet van Schubert, het ‘Jachtkwartet’ van Mozart en het zinderende Iinyembezi van de Zuid-Afrikaanse componist Péter Louis van Dijk. Ook hoort u Van Dijks inspiratiebron: Seaven Tears van John Dowland.
Het concert begint om 20.00 uur Klik hier voor het jaarprogramma, toegangsprijzen en abonnementen.
DINER VOORAF
Voorafgaand aan het concert kunt u in de Brasserie van Kasteel Heeswijk een maaltijd gebruiken tussen 18.00 uur en – uiterlijk – 19.30 uur; kosten hiervoor bedragen € 25,50 per persoon exclusief drankjes, af te rekenen in de Brasserie vóór 19.30 uur. Indien u gereserveerd hebt, kunt u zich tot drie dagen vooraf afmelden; daarna wordt het diner in rekening gebracht.
AANMELDEN VOOR HET DINER EN/OF HET CONCERT
Wij verzoeken u om u vóór 15 november 2016 op te geven voor het concert via e-mail (klik hier) of de aanmeldingskaart als u de nieuwsbrief ‘De Heraut’ per post hebt ontvangen. Wilt u ook deelnemen aan het diner, dan dient u dat bij de aanmelding voor het concert te vermelden.
OVER HET SIGNUM QUARTETT
Florian Donderer (viool)
Er zijn maar weinig strijkkwartetten die zich ècht onderscheiden van de vele andere, maar het Signum Quartett is er zo één. Sinds het winnen van enkele internationale concoursen, waaronder het Deutscher Musikwettbewerb en de London International String Quartet Competition, staan het internationaal volop in de schijnwerpers. Het Signum Quartett worden alom geprezen om haar energieke en oprechte spel. Het kwartet bestaat uit Florian Donderer (viool), Annette Walther (viool), Xandi van Dijk (altviool) en Thomas Schmitz (cello).
Annette Walther (viool)
OVER HET PROGRAMMA
Als je het begin van het Zeventiende Strijkkwartet van Mozart hoort, zou je niet denken dat Mozart dit kwartet ‘de vrucht van een langzame en moeilijke poging’ noemde. De opgewekte opening klinkt als een vriendelijke uitnodiging om ook de rest van het kwartet te beluisteren. De 6/8 maat en het opmatige karakter geven het eerste deel een dansant karakter en hebben het stuk de bijnaam ‘Jachtkwartet’ opgeleverd. In het langzame derde deel speelt de eerste viool een elegante melodie, terwijl de andere instrumenten een rustig bedje van veelal gerepeteerde noten spreiden. Even later zijn de rollen omgedraaid en heeft de cello de hoofdrol. In dit deel klinkt weinig polyfonie en vormen de stemmen een serene eenheid van begeleiding en melodie. Het geeft het adagio een vredige rust. Het vierde deel wordt gekenmerkt door korte, humoristische motiefjes. De schertsende, korte imitaties klinken als plagerijtjes en geven de finale een bijna kinderlijke onbedorvenheid, zoals alleen Mozart die kon schrijven.
Xandi van Dijk (altviool)
De Zuid-Afrikaanse componist Péter Louis van Dijk (vader van de altist van het Signum Quartett) gebruikte het lied Seaven Teares van John Dowland (1563-1626) als inspiratiebron voor Iinyembezi. Dat verklaart de titel, die in het Xhosa, een Zuid-Afrikaanse taal, ‘tranen’ betekent. Ook het origineel van Dowland hoort u tijdens dit concert. In de bewerking van Van Dijk zijn vier dalende noten aan het begin van het stuk in de cello lange tijd het enige onderdeel van Dowlands lied dat terug te horen is. Pas aan het eind citeert hij het origineel uitgebreider. In de tussentijd ontwikkelt zich een zinderend variatiewerk, waarin de instrumenten hevig met elkaar dissoneren, moderne speeltechnieken worden gebruikt en het stuk telkens weer een verrassende wending neemt. Weemoedige melodieën, heftige climaxen, doodse stiltes; het volgt elkaar in rap tempo op en dat maakt Iinyembezi tot een zeer spannend stuk.
Thomas Schmitz (cello)
Het is jammer dat Franz Schubert maar zo kort heeft geleefd. Als hij al in 1826 een complex strijkkwartet van bijna een uur schreef, hoe zou zijn 30ste kwartet dan wel niet hebben geklonken? We zullen het nooit weten, maar zijn enorme Vijftiende Strijkkwartet is een spectaculair werk, waarmee hij zijn tijd ver vooruit was. Na een krachtige opening van het stuk klinkt het eerste thema in de eerste viool. Op zich een onschuldige melodie, maar de snelle, gerepeteerde noten in de andere instrumenten geven het motief een onheilspellend karakter. De gerepeteerde noten stoppen tijdelijk bij het tweede thema, maar keren al snel weer terug. Ze blijven voor een gevoel van onrust zorgen en ook in de andere delen blijft de spanning voelbaar. Denkt u na dit trio even terug aan het ‘Jachtkwartet’ van Mozart en bedenkt u zich eens dat er maar veertig jaar tussen beide kwartetten zit!
+ GOOGLE CALENDAR+ EXPORTEER NAAR ICAL
GEGEVENS
Datum:november 22Tijd:20:00 - 22:00
Kosten:€ 25