Vanaf maandag 4 april tot eind september 2016 wordt de Milrooijse brug over de Zuid-Willemsvaart en de N279 bij Middelrode afgesloten voor alle verkeer in verband met de verlenging van de brug.
Naar aanleiding van klachten en vragen over deze aangekondigde afsluiting heeft aannemer Combinatie de Vaart in overleg met de provincie Noord-Brabant besloten gedurende de afsluiting bussen in te zetten voor scholieren om de hinder te beperken.
Bij Middelrode wordt de komende maanden gewerkt aan de verlenging van de bestaande Milrooijse brug met 54 meter. Daarnaast bouwt de aannemer een nieuwe ongelijkvloerse kruising en komt bij de Kapelstraat tot aan de Laan van Seldensate een werkterrein van circa 50 meter breed. Hiervoor wordt de huidige oprit aan de zijde van Middelrode verwijderd.
Busvervoer
Vanwege de aard en de complexiteit van de werkzaamheden is het helaas niet mogelijk om deze uit te voeren zonder afsluiting van de Milrooijse brug. Daarom wordt een omleiding ingesteld via de Harry Kinnardbrug bij Heeswijk-Dinther. Voor fietsers geldt deze afsluiting van de brug tot september, voor automobilisten tot uiterlijk 31 december 2016. Om met name schoolgaande fietsers naar het Elde College in Schijndel en Bernrode Lyceum in Bernheze tegenmoet te komen in de hinder die zij door de afsluiting ervaren, rijden er vanaf 4 april bussen van en naar deze scholen. Voor leerlingen van het Elde College vertrekt de bus vanaf het dorpshuis de Moerkoal in Middelrode. Voor scholieren van het Bernrode Lyceum wordt de exacte opstapplaats nog bekeken. De komende week wordt geïnventariseerd in hoeverre en op welke tijden de scholieren gebruik willen maken van dit alternatieve vervoer. Op basis van deze aanmeldingen wordt het type vervoer en de momenten waarop de bussen gaan rijden bepaald.
Veilige alternatieven
Eerder heeft de aannemer in opdracht van de provincie de mogelijkheden onderzocht om de hinder door de afsluiting van de brug te beperken. Deze oplossingen varieerden van een tijdelijke toegang naar de bestaande brug via zogenaamde ‘trappentorens’ tot de inzet van een veerpont. De eerste bleek niet veilig te realiseren in combinatie met het werkterrein bij de brug. Voor inzet van een veerpont is aan de zijde van Middelrode onvoldoende ruimte voor een veilige kruising met de N279 én is geen ruimte voor een aanlegsteiger. Deze alternatieven vielen dus allen om praktische dan wel veiligheidsredenen af.
Betere doorstroming en veiliger
De afsluiting van de Milrooijse brug is nodig voor de verbreding van de provinciale weg N279 tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel. Bij Middelrode verdwijnen de verkeerslichten waarmee de N279 Noord een stuk veiliger wordt, de doorstroming verbetert en het sluipverkeer door de dorpen zal afnemen. Daarvoor is het bij Middelrode nodig de huidige brug te verlengen en een nieuw viaduct te bouwen waarmee een ongelijkvloerse kruising ontstaat. Informatie over de omleiding en contactgegevens van de aannemer zijn te vinden op www.werkenaanN279noord.nl.