Voorstelling “Bronnen” door Kirsten Benschop in tuin van Abdij van Berne. Op dinsdag 17 juni om 20.00 uur presenteert Berne Anders een solo-theatervoorstelling getiteld “Bronnen” in de tuin van de Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther.
De theatervoorstelling door Kirsten Benschop, gaat over verbinding en de (innerlijke) vrijheid van ieder. In “Bronnen” kijkt zij wat bij die tegenstelling in de weg kan staan en zij gaat op zoektocht naar inzichten en antwoorden op die hindernissen. Daarvoor gaat Kirsten Benschop te rade bij schrijvers, filosofen en religieuzen uit zeer verschillende tradities. Wat hebben die ons vandaag te zeggen over verdraagzaamheid, verbinding en vrijheid?
Kirsten Benschop is professioneel theatermaker en speelt vanaf haar 12e toneel. Zij brengt inspiratietheater op het snijvlak van psychologie, filosofie en spiritualiteit. Met weinig middelen en met intens spel roept Kirsten Benschop een sfeer op die mensen raakt, inspireert en in beweging brengt.
De voorstelling is gepland als openlucht voorstelling in de tuin van de Abdij. Indien het weer die avond spelbreker is, kan worden uitgeweken naar dinsdag 24 juni of de voorstelling wordt naar binnen verplaatst.
Aanmelden voor kaarten is noodzakelijk, mede om ieder tijdig te kunnen informeren. Kaarten a 10 euro zijn verkrijgbaar door een e-mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
Na afloop van de voorstelling kan in het Proeflokaal van Berne Abdijbier worden nagepraat.
Nadere informatie
Bronnen
“Bronnen” is een ontwapenende theatervoorstelling over verbinding en (innerlijke) vrijheid en wat daarbij in de weg kan staan. Wij kunnen wel vol zijn van klimaatbeheersing, gelijke rechten en democratie, maar wat kunnen we met deze grote WIJ-thema’s als we dichtbij huis vaak al moeite hebben om samen te leven en elkaar te verdragen?
Onze lontjes worden steeds korter, we gaan steeds sneller de barricades op en democratie verwarren we met persoonlijke vrijheid. Ook de kerk als samenbindende factor lijkt verdwenen en God deden we misschien wel samen met die kerk weg. Onrustig zijn we, zoekend en het lijkt of we maar geen grond kunnen vinden om in te wortelen.
In “Bronnen” gaat Kirsten op zoek naar hoe het misschien ook kan. Ze gaat hiervoor te rade bij klassieke en hedendaagse schrijvers, filosofen en religieuzen uit verschillende tradities. Wat hebben zij ons vandaag te zeggen als het gaat om verdraagzaamheid, verbinding en vrijheid? Kunnen zij een ander licht werpen?
Kirsten gaat ‘het gesprek’ met hen aan in de dialogen die zij speelt. Ervaringen uit haar eigen leven worden aaneengeregen met verrassende verhalen en inzichten van deze ‘bronnen’. Warm, wijs, kinderlijk eenvoudig soms, inspirerend en hoopgevend, zo acterend, vertellend en beeldend zet Kirsten met “Bronnen”, een sterke en vernieuwende theatersolo neer. Integer én expressief en het geheel omlijst met muziek.
Kirsten Benschop
Kirsten Benschop is professioneel theatermaker en speelt vanaf haar 12e toneel. Eerst in amateurverband en vanaf 2000 in het door haar opgerichte gezelschap K’onTour Theater. Hier regisseerde en speelde zij jarenlang met medeacteurs verschillende voorstellingen voor bedrijven, onderwijs en het kleine theater.
Onder de vlag van K’onTour Theater brengt Kirsten solovoorstellingen in Nederland en ook België. Het is een vorm van inspiratietheater, op het snijvlak van psychologie, filosofie en spiritualiteit. De voorstellingen gaan altijd over het leven zelf. Daarbij weet zij grote onderwerpen klein te maken en brengt ze voelbaar dichtbij.
Met weinig middelen en met intens spel weet Kirsten een sfeer op te roepen die mensen raakt, inspireert en in beweging brengt. Naast schrijven en acteren geeft Kirsten ook trainingen op het gebied van toneel en communicatie. Daarmee wil ze doorgeven aan anderen waaraan zij zelf zoveel plezier beleeft.
Kirsten Benschop bracht bewerkingen van bekende boeken (o.a. ‘Twee Vrouwen’ van Harry Mulisch, ‘Het hart als verrader’ van Edgar Allan Poe, ‘Oeroeg’ van Hella Haasse) en maakte diverse zelfgeschreven voorstellingen (waaronder ‘Wie stenen losbreekt’, het psychologisch drama ‘Adempauze’ , ‘Spiegeltijd’ en nu dus ‘Bronnen’).