Op dinsdag 7 december ontving Laverhof uit handen van Elly Breedveld, directeur/bestuurder van Perspekt, het PREZO-keurmerk. Laverhof laat met het keurmerk zien dat ze kwaliteit levert. Dat wat ze doet, ook goed doet. Zowel in de locaties als bij Ondersteuning Thuis.
“PREZO kenmerkt zich doordat het de bewoner en cliënt centraal stelt. Alleen als onze auditoren een positief beeld hebben van de persoonlijke zorg voor de ouderen binnen Laverhof wordt er een keurmerk uitgereikt. En dat is er dus! Er wordt hard gewerkt aan de alledaagse zorg, zowel door medewerkers, maar ook door familie en naasten: elke dag. Een applaus voor iedereen! Zeker in deze bijzondere tijden van corona”, vertelt Elly Breeveld.
“Laverhof is op meerdere dagen door meerdere auditteams bezocht. Zij hebben goed de praktijk kunnen zien op elke locatie en ook meegelopen op routes in de wijk. Op die manier hebben ze een goed beeld gekregen van hoe Laverhof ‘werkt’, hoe ouderen de zorg en ondersteuning ervaren en of er op een persoonsgerichte manier zorg wordt geboden. De auditoren waren erg te spreken over ‘de liefdevolle zorg en oprechte aandacht die medewerkers hebben voor de cliënten. Laverhof is een organisatie die zich ontwikkelt!’ en dat zagen ze overal terug”, aldus de directeur/bestuurder van Perspekt.
Trots nemen Berthe de Jong, bestuurder a.i. van Laverhof, en Kim van Orsouw, coördinerend verpleegkundige in Het Retraitehuis in Uden, het PREZO-certificaat in ontvangst. Kim is een van de afgevaardigden van de medewerkers van Laverhof. Monique Janus, directeur zorg: “We hebben dit allemaal samen gaan gedaan en hadden graag alle medewerkers erbij gehad die hierbij een rol hebben gespeeld tijdens de audit. Helaas kan dit niet door corona. Daarom hebben we gekozen voor een groep medewerkers die een ‘dwarsdoorsnede’ vertegenwoordigt van Laverhof.”
Waar het bord komt te hangen, wordt nog even over nagedacht, maar waarschijnlijk zal het een rondgang maken door de organisatie.
Berthe: “Dat dit gelukt is in coronatijd. Petje af! Een resultaat waar we bijzonder trots op zijn! Onze medewerkers, de cliënten en vrijwilligers hebben veel meegemaakt en ook nu nog. Samen maken we Laverhof tot wat het is.”
Maria Appeldoorn, voorzitter van de centrale cliëntenraad, feliciteert alle medewerkers. “De zaadjes voor het kwaliteitssysteem zijn alweer een tijd geleden geplant en vanuit de cliëntenraad hebben we ‘Het kleine geluk’ als speerpunt de organisatie ingebracht. Dit samen heeft geleid tot dit mooie resultaat. Ik vind het belangrijk dat er gekeken wordt hoe mensen de zorg ervaren en ben blij dat dit zo’n belangrijke plek heeft in de audit. Nogmaals gefeliciteerd en succes met de paar puntjes waar nog aan gewerkt moet worden.”
Perspekt
Stichting Perspekt is een kwaliteitsinstituut in de zorg. Perspekt ondersteunt organisaties in de langdurig zorg in het verder ontwikkelen van hun kwaliteitsdenken, op de werkvloer en vanuit de werkvloer. Dit doet Perspekt door middel van het uitvoeren van audits, verlenen van keurmerken, geven van trainingen en ontwikkeling van kwaliteitssystemen. www.perspekt.nu
PREZO
PREZO PREstaties in de ZOrg is een integraal kwaliteitsmodel voor de zorg. Het is een praktische en methodische manier van werken aan en denken over continue kwaliteitsverbetering met en vanuit het perspectief van de client. PREZO gaat uit van de landelijke eisen voor goede zorg. Middels onafhankelijke toetsing kan het PREZO keurmerk worden behaald.