We hadden dit op De Bolderik eigenlijk al vrij snel goed voor elkaar. Binnen 1 dag waren we startklaar... We zitten inmiddels in de vijfde week dat de scholen dicht zijn, maar wennen doet dit niet. Het werken met een weektaak is bekend bij onze kinderen, dat maakt dat ze ook nu thuis daar goed mee om kunnen gaan. Hierin staat passend werk voor elk kind.
De kinderen van groep 1/2 krijgen ook werk voor thuis, maar in een iets andere vorm dan de weektaak.
Daarbij werken we voor een aantal vakken op school digitaal, middels Snappet. Deze lessen bevatten een instructievideo die de kinderen kunnen bekijken om zo de lesstof beter te begrijpen en wij als leerkrachten kunnen al het werk van de kinderen hierbij volgen via de computer.
We werken ook via microsoft teams, hierin zetten we instructievideo's die we als leerkrachten zelf maken bij bepaalde lessen.
We videobellen een keer per week, individueel, met alle kinderen (en hun ouders), om zo contact te onderhouden, vragen hoe het gaat, bij te kletsen en om het thuiswerken te bespreken.
De kinderen kunnen ons bereiken via beide systemen met een chatfunctie. Zo kunnen er vragen gesteld worden, waar wij als leerkrachten snel op kunnen reageren. De kinderen houden onderling ook zo contact. De jongste kinderen werken niet met Snappet of met teams, maar zij werken met Padlet en delen zo hun werk en ervaringen.
We bieden naast de digitale manier ook aan om het werk op school op te komen halen. Ouders hebben aangegeven waar hun voorkeur naar uit gaat en voor wie dat wil, ligt het werk elke week klaar. We nemen hierbij de algemene richtlijnen van het RIVM goed in acht.
Kinderen die thuis geen computer tot hun beschikking hebben, lenen laptops van school. Er is ook werk zonder computer, bijvoorbeeld opdrachten waarbij geschreven moet worden, creatieve-, technische- en bewegingsopdrachten, want ook dat is belangrijk.
In het begin stonden we de hele dag "aan" en reageerden we meteen overal op, werk en prive liep door elkaar heen. Inmiddels hebben we afgesproken alleen te reageren tussen 9.00u en 15.00u, zodat er ook tijd overblijft om alle andere taken die ons werk met zich meebrengt uit te kunnen voeren.
We proberen de berichtgeving naar ouders te beperken, we willen hen niet overladen en overvragen, want we weten dat er een ontzettend groot beroep op hen gedaan wordt in de huidige situatie. Zonder de ouders kunnen wij als leerkrachten niet veel. We hebben veel respect voor alle ouders die nu thuis deze extra taak erbij moeten nemen.
Ik ben niet bang voor eventueel opgelopen leerachterstanden, iedereen werkt hard en maakt er het best mogelijke van binnen ieders mogelijkheden, meer kan er niet gevraagd worden. Belangrijker is dat het thuis leuk blijft voor eenieder. Het welbevinden van de kinderen staat voor mij voorop !
Wanneer we dit minimale onderwijs geven in een breder perspectief plaatsen zal iedereen beamen dat er grotere zorgen zijn op dit moment.
Ik heb vertrouwen in de veerkracht en natuurlijke ontwikkeling van kinderen. Maar ik zal blij zijn wanneer deze bizarre tijd voorbij is en we elkaar weer live mogen ontmoeten.
We willen heel graag weer lekker met de kinderen op school kunnen werken. Weer les kunnen geven en met de kinderen samen optrekken. De kinderen geven ook aan dat het lang genoeg geduurd heeft...het gaat goed thuis, maar nog liever gaan ze gewoon weer lekker naar school !
We zijn dus heel benieuwd welk besluit er genomen gaat worden op 21 april...
Linda van Driel
leerkracht groep 5/6