Dorpsnieuws

HindoeismeBen Meulenbeld, oud-conservator bij het Amsterdamse Tropenmuseum, geeft op 10 maart om 20.00 uur in de Abdij van Berne een lezing over het Hindoeïsme. Het Hindoeïsme in Zuidoost-Azië wordt wel de oudste religie ter wereld genoemd als “de eeuwige weg”.

Een belangrijk kenmerk van het Hindoeïsme is de
veelzijdigheid in de manier van benaderen van het goddelijke. Dit uit
zich in vele vormen van rituelen en afbeeldingen van deze religie. Een
belangrijke positie is er voor De Godin Devi, als verzamelnaam voor alle
godinnen in alle vormen. De titel van de lezing is daarom: “Hindoe
godinnen: wild of mild, moeders of monsters”. De lezing begint op
dinsdag 10 maart om 20.00 uur in de Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther.

 

De toegang tot de lezing is 10 euro, inclusief thee/koffie in de pauze.
Aanmelden voor kaarten kan via een mail naar :
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Als godsdienst is het hindoeïsme een Indiase religie en dharma, of
manier van leven, die op grote schaal wordt beoefend in het Indiase
subcontinent en delen van Zuidoost-Azië. Geleerden noemen het Sanātana
Dharma, 'de eeuwige traditie', of de 'eeuwige weg', voorbij de
menselijke geschiedenis. Daarbij beschouwen zij het hindoeïsme als een
fusie of samensmelting van verschillende Indiase culturen en tradities
met verschillende wortels en geen grondlegger.

Alles wat is en bestaat en alle goden en mensen komen voort uit de alom
aanwezige oer-essentie brahman. Na de dood keert de individuele ziel
(atman) tijdelijk terug naar brahman om daarna weer te reïncarneren in
een of andere levensvorm. En dat zonder einde.

De vroegste hindoegoden waren gepersonifieerde natuurverschijnselen
zoals vuur (Agni) en donder (Indra). Pas rond het begin van onze
jaartelling verschenen Brahma, Vishnu en Shiva als respectievelijk
Schepper, Instandhouder en Vernietiger.

In het hindoeïsme is geen godheid belangrijker dan De Godin, Devi. De
verzamelnaam voor alle godinnen en voor alle vormen die zij kunnen
aannemen luidt Devi. Zij wordt vereerd onder talloze individuele namen.

Op het platteland waar driekwart van de Indiase bevolking leeft, geniet
vanouds de met vruchtbaarheid van mens, dier en gewas geassocieerde
Grote Godin, Devi, veel aandacht. Deze godinnen worden vereerd om hun
krachtige bescherming. Zij worden aangeroepen in verband met ziektes en
epidemieën die zij kunnen veroorzaken en doen verdwijnen. Zij moeten
materiële welvaart schenken en fysieke en psychische ongemakken
oplossen.

Uit de veelheid aan goden kiest de hindoe individueel een aantal goden
om te vereren, afhankelijk van het eigen gevoel, temperament en
levensfase. Daarom kunnen er per gezin grote verschillen bestaan in
verering.

Ben Meulenbeld

Na zijn studie Kunstgeschiedenis en Archeologie van Zuid- en
Zuidoost-Azië te Amsterdam, Leiden en Rome heeft Ben Meulenbeld van
1984 tot 2013 gewerkt in het Tropenmuseum in Amsterdam. Tot 2013 was hij
conservator Cultuur en Geschiedenis van Zuid-Azië. Talrijke grote en
kleine tentoonstellingen en bijbehorende publicaties heeft hij gemaakt,
waaronder ‘Van Godin tot Pin-up’ over Indiase vrouwen, rolmodellen
en godinnen in Indiase Calendar Art en ‘Kali, Moeder en Monster’,
over de woeste en bloeddorstige hindoegodin die sterk wordt vereerd.

Hij doceerde aan de Gajah Mada Universiteit in Yokyakarta op Java, gaf
vele lezingen en maakte tientallen culturele excursies met groepen naar
landen in Zuidoost-Azië.

Ben Meulenbeld neemt je, met zijn kennis en enthousiasme, mee in de
wereld van het huidige India en zijn godsdiensten. In zijn lezing komen
het beeld van een religie met zijn ontelbare goden in talloze
manifestaties en hun afbeeldingen ter sprake. Speciale aandacht is er
voor de belangrijke positie van De Godin. Tevens wordt ingegaan op de
dagelijkse praktijk van het hindoeïsme met offers op het huisaltaar,
tempelbezoek, rituelen, festivals en pelgrimages.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen