Daarom start nu de HDL-helpdesk!
Overal in Heeswijk-Dinther en Loosbroek worden op dit moment de paarse glasvezelkabels ingegraven. Aansluiten duurt nog even, maar niet lang meer. Inmiddels blijkt in Heeswijk-Dinther van alle huisaansluitingen meer dan de helft te zijn aangemeld voor overstap op glasvezel. Dat is erg veel, veel meer dan bijvoorbeeld in Heesch!
Overal in Heeswijk-Dinther en Loosbroek worden op dit moment de paarse glasvezelkabels ingegraven. Aansluiten duurt nog even, maar niet lang meer. Inmiddels blijkt in Heeswijk-Dinther van alle huisaansluitingen meer dan de helft te zijn aangemeld voor overstap op glasvezel. Dat is erg veel, veel meer dan bijvoorbeeld in Heesch!
Die overstap biedt betere kwaliteit en nieuwe kansen. Maar het is ook echt een overstap. Je moet een provider en een pakket kiezen. Er komt een monteur voor het omzetten van alle aansluitingen. Daarvoor heeft hij ruim de tijd, dus meestal kan hij ook nog een tijd helpen met zaken als instellen van de televisie en leggen van een nieuwe kabel. Het helpt als je vooraf daarover hebt nagedacht, informatie hebt verzameld en – indien nodig – materiaal (bv extra kabels) hebt gekocht. Dan kan die monteur meer doen in dezelfde tijd.
Heel veel mensen in onze dorpen hebben Ziggo of KPN, voor telefoon en TV en ook voor hun emailadres (bv Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ). Als je overstapt sluit Ziggo op diezelfde dag je oude email adres af. In één klap ben je dan onbereikbaar en mis je mogelijk belangrijke berichten. Dus het is belangrijk dat je tevoren al je netwerk van familie en vrienden hebt geïnformeerd over je nieuwe adres. En ook allerlei zakelijke en persoonlijke contacten zoals digiD, Bol.com en banken kun je beter enkele weken vooraf al omzetten. Veel vakmensen adviseren daarom om nu te kiezen voor “provider-onafhankelijke” emailadressen, zoals Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Dan voorkom je in de toekomst dit soort problemen.
Kortom, er gaat veel veranderen. Dat glasvezel is echt een grote stap vooruit. Maar wel een hele verandering. Het is dus wel belangrijk om dat zo goed mogelijk aan te pakken. Maar dat is gemakkelijk gezegd. Zeker als je wat ouder bent of als internet niet echt je hobby is. Daarom hebben de dorpsraden van Bernheze een helpdesk georganiseerd. Voor Heeswijk-Dinther en Loosbroek werken we samen in onze eigen HDL helpdesk. Daarvoor hebben we ook wat geld gekregen. En een aantal vrijwilligers met veel kennis van internet hebben zich bereid verklaard om bij vragen of problemen rond aansluiting en installatie van glasvezel en internet te helpen. Vanuit ons potje met geld krijgen zij daarvoor een bescheiden vergoeding. Voor de burgers van onze twee dorpen is die hulp daarom gratis!
De HDL helpdesk werkt als volgt: Als je een technische vraag hebt die met de overstap te maken heeft, kun je …
• Je kunt eerst kijken op onze website: In Heeswijk-Dinther is dat een nieuwe: www.actiefburgerschapHD.nl . Op die website komt binnenkort flink wat informatie over overstappen en bv het zelf maken van een nieuw email adres. Daar staan ook de adressen van de verschillende providers die je voor glasvezel kunt kiezen. Je provider bellen is vaak een logische eerste stap. Je kunt je vraag ook opschrijven in een email, graag met je telefoonnummer erbij, en die sturen naar onze helpdesk: Voor Heeswijk-Dinther is het email-adres van de helpdesk Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en voor Loosbroek
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Dan krijg je zo snel mogelijk telefonisch of per email antwoord.
• Je kunt ook opbellen naar ons helpdesknummer. Dat nummer is 06-49942038. Je kunt daar niet inpreken. Je wordt dan later (dus niet meteen) op het nummer waarmee je belde, terug gebeld door een vrijwilliger. Die luistert naar je vraag en kan die vraag soms meteen aan de telefoon beantwoorden of oplossen. Lukt dat niet, dan kan hij een afspraak maken om even langs te komen om ter plaatse het probleem op te lossen. Maar soms ook zal hij je doorverwijzen, bijvoorbeeld naar de provider of naar de HaDee computerwinkel. Maar er is hulp, als je vastzit kun je altijd bellen en doen wij ons best voor jou!
• Als je probleem te lastig is voor onze vrijwilligers, of je wilt zelf geen gedoe maar echt professionele begeleiding, die alles voor je regelt, dan kun je je wenden tot de computerwinkel (aan de Doorgang in Heeswijk-Dinther, tel. 0413-293131, emailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Zij zijn ook betrokken bij dit hele project, werken met ons samen, en willen je graag professioneel helpen. Maar daaraan zijn wél kosten verbonden.