Ondanks het feit dat de Berne Abdijwinkel voor veel mensen een vertrouwd beeld was, lukte het Berne Media niet om de winkel in zijn jarenlange bekende vorm rendabel te houden. Hierdoor werd de moeilijke beslissing genomen om de winkel af te stoten.
In overleg met stichting Berne Abdij Bier is besloten om de winkel bij hun activiteiten te betrekken. Hierdoor kon de winkel, wat toch enigszins een visitekaartje voor de abdij is, in een nieuwe vorm weer open gaan.
Op zondag 7 april was het feestelijk Open Huis, omkleed met mooie woorden door abt Denis Hendrickx. Hij dankte met nadruk iedereen die dit mogelijk had gemaakt.
Na veel hand en spandiensten van een groep vrijwilligers, is er weer een ‘nieuwe’ bijzondere winkel. De abdijwinkel op zich is kleiner geworden, maar de ‘overgebleven’ ruimte is nu multifunctioneel. De nieuwe ruimte zal met name worden gebruikt bij de start van de rondleidingen, om bezoekers door middel van beeld en geluid een eerste kennismaking te bieden.
Daarnaast is nagedacht over een aanvullende manier waarop bezoekers informatie kunnen krijgen over de geschiedenis van de abdij. Dat heeft er voor gezorgd dat in deze ruimte ook een kleine expositie is.
Met een kleine speurtocht was het, speciaal voor deze dag, mogelijk gemaakt om te ontdekken wat er zoal in de winkel te koop is.
De abt sprak in zijn toespraak (onder andere) verder nog over de wens om in de toekomst een kleine bierbrouwerij te realiseren. Dat zal niet groot genoeg zijn voor een volledige eigen productie, maar het zal de bezoekers zeker een beeld geven over: hoe het brouwen van bier gaat en wat er bij komt kijken.
Tot slot vroeg de abt aandacht voor de tentoonstelling die vanaf 8 april tot en met 20 mei in de abdijkerk is opgesteld. Te weten: #with love to Ukraine. Het betreft de opstelling van kruisen die door smeden met passie, creativiteit en vakmanschap wereldwijd zijn gemaakt. De kruisen komen uit 27 landen. Deze tentoonstelling is al in meerdere landen geweest en staat nu in de abdij.