Niels Merkelbach, filiaal manager van Jumbo Heeswijk-Dinther: “Onze winkel is een afspiegeling van de maatschappij, iedereen moet eten, dus iedereen moet boodschappen doen.
Daarom komen wij in onze winkel ook in aanraking met mensen met dementie. We zijn er ons van bewust dat we hier ook een maatschappelijke taak in hebben en dat we ook deze mensen op de juiste manier moeten kunnen benaderen. Daarom starten onze vaste medewerkers allemaal met de onlinetraining samendementievriendelijk.nl. Het is leuk om te zien hoe gemotiveerd iedereen is.”
Twan Pijnenburg, een van de vaste medewerkers
“De training laat zien hoe belangrijk het is, dat je de mensen, die verward kunnen zijn, duidelijke en korte vragen stelt en als je een vraag stelt, ook oogcontact maakt. Ik had er nog nooit zo over nagedacht maar ze komen natuurlijk ook bij ons in de winkel en ik wil hun dan graag op de juiste manier kunnen benaderen.”
De werkgroep Dementievriendelijk
De werkgroep ‘Dementievriendelijk’ timmert hard aan de weg en probeert de bewoners van ons dorp zo goed mogelijk te informeren. Op de tafel die ze gisteren bij de Jumbo bemanden lagen folders met omgangtips, belangrijke telefoonnummers, maar ook lagen er folders met wensen van diegene die de pech heeft met dementie te maken te krijgen. Een van de uitspraken is; ”Luister goed naar wat ik vraag en neem mij serieus.”
Bovendien beantwoorden Truus Voets en Maria Mucha alle vragen die geïnteresseerden over dementie hadden.
Annie van de Ven, bestuurslid Samen Sterk, spelde gisteren bij Niels Merkelbach het bekende ‘Vergeet me niet’ speldje op.
Annie: “We waarderen het erg dat je je zo openstelt en ons wilt helpen met ook de winkel dementievriendelijk te maken.”
Tekst en fotografie Jose van der Heijden