Op donderdag 13 september gaf Sjaak van Schijndel uitleg over zijn geschilderde portretten. Een 12-tal belangstellenden was naar de Bibliotheek in Heeswijk-Dinther gekomen om naar hem te luisteren.
Sjaak heeft filmkunde gedaan in Amsterdam en de opleiding Beeld en Mediatechnologie aan de Hoge School voor Kunsten gevolgd in Utrecht. Bij het Pieter Breugel Instituut is hij gestart met schilderen in 2002 en vervolgens overgestapt naar de cursus/ opleiding van de oude schildertechnieken in Oisterwijk.
Zijn eerste portret was een replica van een schilderij van Hans Memling ( rond 1460) waar Maria Magdalena op wordt afgebeeld. Hij heeft daar o.a. eidooier met goudpigment bij gebruikt om er de gouden kleur op te verwerken. Sjaak laat verder een schilderij zien van Yvon Jaspers. Hij kwam haar toevallig tegen op het kasteel. Hij vroeg of hij een foto van haar kon maken. Waarna hij haar geschilderd heeft. Maar dit was een studie zoals zovele.
Ook Addy v.d. Veerdonk, die vaak op het kasteel kwam, heeft hij geschilderd. Het eerste portret is in haar familie gebleven, het tweede vonden hij en Addy iets te glamoureus. Zo heeft hij ook Sonja Minkorst, zijn vrouw, geschilderd met het kasteel op de achtergrond. Dit naar aanleiding van een foto, die hij op een onverwacht moment had gemaakt.
Ook Addy v.d. Veerdonk, die vaak op het kasteel kwam, heeft hij geschilderd. Het eerste portret is in haar familie gebleven, het tweede vonden hij en Addy iets te glamoureus. Zo heeft hij ook Sonja Minkorst, zijn vrouw, geschilderd met het kasteel op de achtergrond. Dit naar aanleiding van een foto, die hij op een onverwacht moment had gemaakt.
Na het schilderen van portetten, wat voor hem eerder een studie betekende, gaat hij over naar andere onderwerpen zoals het schilderij met de zwemmers zoals hij die verbeeldde in het zwembad in Amsterdam (zie foto 's). Nog meer schilderijen heeft hij die middag toegelicht. Het is de moeite waard om die allemaal te bekijken. Dit kan t/m donderdag 20 sep. in de Bibliotheek in Heeswijk-Dinther.
Toelichting werkwijze
Sjaak werkt veel met eigen materiaal. Hij gebruikt o.a. zo’n 144 pigmenten. Daar zijn heel oude exemplaren bij, die haast niet meer te verkrijgen zijn zoals chroomgeel, maar ook kobalt, oker, krijt, siena, omber of groene aarde zijn pigmenten. Het zijn in feite piepkleine korreltjes, die zich door het verfmengsel verspreiden. Pigmenten bevatten van zichzelf geen bindmiddel en worden daarom niet ”los” gebruikt als kleurstof. Je mengt het pigment eerst met een beetje van het oplosmiddel (bij water-dragende producten dus gewoon met water) en daarna voeg je dit papje toe aan het verfmengsel of medium. Verder gebruikt hij ook regelmatig eigeel. Eigeel zorgt ervoor dat het water en de kleurstoffen gemengd blijven en dat de verf goed op het papier blijft zitten. Ook zorgt het eigeel voor een mooie glans. Een haast onmisbaar element voor een schilder.
Begrijpelijk dat dit werk een grote concentratie en zorgvuldigheid vereist vooral omdat er met veel verschillende materialen wordt gewerkt. Een werkwijze die min of meer ook werd toegepast door Rembrandt en andere schilders uit die tijd.
Sjaak werkt veel met eigen materiaal. Hij gebruikt o.a. zo’n 144 pigmenten. Daar zijn heel oude exemplaren bij, die haast niet meer te verkrijgen zijn zoals chroomgeel, maar ook kobalt, oker, krijt, siena, omber of groene aarde zijn pigmenten. Het zijn in feite piepkleine korreltjes, die zich door het verfmengsel verspreiden. Pigmenten bevatten van zichzelf geen bindmiddel en worden daarom niet ”los” gebruikt als kleurstof. Je mengt het pigment eerst met een beetje van het oplosmiddel (bij water-dragende producten dus gewoon met water) en daarna voeg je dit papje toe aan het verfmengsel of medium. Verder gebruikt hij ook regelmatig eigeel. Eigeel zorgt ervoor dat het water en de kleurstoffen gemengd blijven en dat de verf goed op het papier blijft zitten. Ook zorgt het eigeel voor een mooie glans. Een haast onmisbaar element voor een schilder.
Begrijpelijk dat dit werk een grote concentratie en zorgvuldigheid vereist vooral omdat er met veel verschillende materialen wordt gewerkt. Een werkwijze die min of meer ook werd toegepast door Rembrandt en andere schilders uit die tijd.
Tekst en foto’s: Peter Kriele