Dorpsnieuws

In de huidige tijd lijkt in de samenleving, maar ook de directe leefomgeving, weinig ruimte (meer) te bestaan om gevoelige en nijpende kwesties open en vrij te bediscussiëren. Prof. Frits van der Meer van het Instituut voor Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden geeft op 14 mei een lezing waarbij hij op zoek gaat naar de achtergronden van deze houding. We ervaren dat er steeds minder ruimte is voor loyale tegenspraak. Het 'Eigen Gelijk-hebben' lijkt zwaarder te wegen dan het
luisteren naar feedback en het gemeenschappelijk zoeken naar draagvlak.
 
Daarom is de titel van de lezing: “Kritiek is niet welkom”. Frits van der Meer vertelt vanuit zijn ervaringen en zoekt naar antwoorden in samenspraak met zijn luisteraars.
 
De avond begint om 20.00 uur in de Abdij van Berne in Heeswijk. De entree bedraagt € 10,= inclusief koffie/thee in de pauze. Kaarten reserveren via : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
 
HAD MAAR OPENGESTAAN VOOR EN GELUISTERD NAAR DE MENING VAN DE ANDER ….
Regelmatig wordt aangegeven dat er op het werk, in de samenleving, maar ook in de directe leefomgeving, weinig ruimte (meer) is om gevoelige en nijpende kwesties open en vrij te bediscussiëren. Prof. Frits van der Meer noemt dat “een verminderde ruimte voor loyale tegenspraak”.

Vooral in organisaties, en van der Meer gebruikt met name de overheid als voorbeeld, zijn er recent crises naar buiten gekomen. Hierbij zijn zaken verkeerd afgelopen omdat de leiding, maar ook collega’s, niet konden of wilden luisteren naar tegenargumenten. Dat kwam onder meer naar voren bij de uitzending van militairen naar Mali, de crisis bij de belastingdienst en bij de vorming van de Nationale politie.
 
Het lijkt wel of het in zijn algemeenheid in de samenleving speelt. Dus niet alleen bij de overheid maar ook bij bedrijven en dicht bij huis.
Met loyale tegenspraak wordt bedoeld dat vanuit een meedenkende houding een leidinggevende, maar ook een collega, vriend of kennis, af en toe een spiegel wordt voor gehouden om diens ideeën, opvattingen en plannen van kanttekeningen te voorzien. Doel is om zo die ideeën, opvattingen en plannen te kunnen beproeven op hun merites en houdbaarheid. Het doel van die feedback is dat men zo misslagen kan voorkomen en dat men alleen maar sterker wordt wanneer iemand als klankboord fungeert.
 
Prof. Van der Meer wil laten zien –ook door middel van voorbeelden - dat mensen die loyale tegenspraak niet meer mogen, niet meer willen en soms ook niet meer durven uiten met negatieve consequenties van dien.
Hij zal bespreken en bediscussiëren waarom dat volgens hem niet meer kan of gebeurt. Het gaat dan niet om een verklaring in veroordelende zin, maar vooral ook om er achter te komen waarom men die loyale tegenspraak niet meer op prijs stelt. Zo kunnen we ook kijken of en wat hier aan kan worden veranderd. Dit alles wordt geïllustreerd met veel voorbeelden vanuit zijn brede ervaring in de maatschappij.
Dit is de kern van de boodschap die Frits van der Meer wil aanduiden en
bediscussiëren.
 
Frits van der Meer is CAOP professor Vergelijkende Publieke Sector Hervormingen.
Als hoogleraar bij het Instituut voor Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden ligt zijn werkterrein op het gebied van de publieke dienstverlening en de rol die burgers en ambtenaren daarin hebben.
Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen