Out.Of.Home Shops vroeg Rob van Herpen, uit Heeswijk-Dinther, tot 2014 inkoopdirecteur van Sligro en nu eigenaar van zijn eigen adviesbureau CaminoR, naar zijn mening over de innovatiekracht van A-merkproducenten in de out-of-homemarkt.
Hoe innovatief vond u over het algemeen de introducties van producenten in het afgelopen jaar?
“De meeste gelanceerde producten en concepten vond ik weinig vernieuwend en onderscheidend. Het ging vaak om bestaande foodproducten in nieuwe smaakvarianten, om ‘extensions’ van succesvolle productlijnen of om andere, opvallende verpakkingen. Ook waren er veel producten, waar suiker of andere ongezonde ingrediënten uit zijn gehaald. Dergelijke introducties zijn naar mijn mening niet per definitie innovatief. Er waren het afgelopen jaar nauwelijks productlanceringen van A-merken waarvan ik dacht: ‘ongelooflijk dat een fabrikant dit product heeft ontwikkeld en wat een meerwaarde biedt dit voor de out-of-homemarkt! De laatste jaren zijn A-merkproducenten links en rechts voorbijgestreefd door kleinere ambachtelijke bedrijven en start-ups, die vanuit passie en betrokkenheid bij een product écht nieuwe innovaties op de markt hebben gebracht.”
Redactielid
RSS lijst met reacties op dit artikel