Redactioneel

200304 rva scholen31Als je kind in 2021 vier jaar wordt, dan is het nu de tijd om in te schrijven bij de basisschool. Daarom hadden de drie scholen in Heeswijk-Dinther inloopochtenden (met rondleiding) georganiseerd.
Gedurende deze ochtenden was het voor iedereen mogelijk om bij Het Mozaïek, ’t Palet en De Bolderik vragen te stellen en rond te kijken.

De scholen hadden ieder hun eigen manier van presenteren, waardoor de ouders van de mogelijk toekomstige leerlingen een beeld konden vormen.

Onderwerpen die daarbij de revue passeerden waren onder andere: lesmethoden, bewegend leren, de natuur en de voorbereiding van peuters naar groep 1 en hun weg naar -uiteindelijk- de middelbare school.

De scholen willen met betrekking tot dit laatste punt, samen met de ouders, de kinderen voorbereiden op de steeds grotere leefwereld om zich heen. Dit alles, wil men op een veilige en vanzelfsprekende manier doen.
Een van de genoemde voorbeelden was het organiseren van een peuterochtend waar peuters al vast kunnen wennen aan de school en de andere kinderen. In kleine stapjes wordt daarmee hun leefwereld steeds groter.

Meer foto's.

Wat ook naar voren kwam was het werken met thema’s. Binnen de hele school wordt dan aan hetzelfde thema gewerkt, echter wordt de leerstof op het leerniveau aangepast. Zo was er bijvoorbeeld een tijdmachine gemaakt welke de leerlingen ‘terug bracht’ naar het verleden. Hierdoor gaat de stap naar het verleden meer spelenderwijs en leren de kinderen de geschiedenis op een meer vanzelfsprekende manier kennen.

Aanvullend was het duidelijk dat de leerlingen worden betrokken bij besluitvormingen door middel van bijvoorbeeld een leerlingenraad. Een van die onderwerpen is de groene speelplaats. Het doel hiervan is onder andere het niet alleen hebben van een volledig verharde speelplaats, maar meer gras waar speeltoestellen kunnen staan. Ook is er dan meer ruimte voor een moestuin waarin kinderen -voor biologie- de natuur zelf kunnen beleven.

Daarnaast is ook de aanwezigheid van de BSO een aanvullende factor. Daar werd vol enthousiasme verteld hoe de kinderen worden opgevangen. Er werden voorbeelden genoemd van de verschillende activiteiten en dat ook hier de kinderen inspraak hebben.

Al met al, een lastige keuze voor een aantal ouders. En de scholen? Die willen (net als de ouders) het beste voor de kinderen en hen helpen in de ontwikkeling om de beste versie van zichzelf te worden.

Tekst: Anja van Aarle

Foto's: Rien van Aarle

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen