Redactioneel

190119 jvdh premiere 06Christ van Liempd: ”Ik dacht, hoe krijgen we nou die hele zaal vol, ik lag er zelfs wakker van. Maar de zaal is vol en ik ben er helemaal van onder de indruk.” Met deze woorden heette Christ alle mensen welkom. Voor de pauze vertoonde hij een door hem gemaakte film, waarmee hij het publiek op een prachtige manier meenam met een van de reizen uit zijn leven. Deze film was onderverdeeld in vier symbolen. Vuur, water, lucht en aarde. De titel was ‘Elena waar ben je…..’. Hiermee haalde hij zeker 60 sponsoren binnen voor het project van Homeride Daddies van deze avond. Homeride is een bestaande wielersponsortocht voor Ronald McDonaldhuizen kinderfonds.
 
Hoe het begon
Ton Lunenburg las in de Kerst Hadeejer van 2017 het verhaal over de plannen van de Homeride Daddies. Hij vond het zo’n uniek gebeuren dat hij meteen actie ondernam. Hij nam contact op met Olaf Otjens, de coördinator van dit project, en vertelde hem over zijn plannen: er werd een kort filmpje over hun sponsortocht voor het Ronald McDonaldfonds gemaakt voor social media. Ton deed een sponsorloop tijdens de vierdaagse. En Regio Filmproducties volgde de Homeride Daddies tijdens het hele project en maakte er onder leiding van Christ van Liempd een indrukwekkende documentaire van.
Deze documentaire werd gisterenavond in Servaes onder veel belangstelling vertoond. Getiteld ‘Kamer 088’.
 

'Huiskamer 088'
Huiskamer 088, een huiskamer waar ouders en kinderen een vervangend thuis vinden tijdens een proces van hoop en wanhoop over de gezondheid van hun kind. Deze huiskamers worden gesponsord door het geld van het Ronald McDonald Kinderfonds.
Olaf: ”Ja, als je dan de diagnose van je kind te horen krijgt, ga je die molen in en dan wordt je heel snel volwassen. Je wilt dan het liefst heel dicht bij je kind zijn en nergens anders meer aan hoeven te denken.” De Ronald McDonaldhuizen bieden ouders en kinderen daar de mogelijkheid voor.
Na zo'n periode in hun leven bedachten de Homeride Daddies onder leiding van Olaf Otjens, met een paar lotgenoten en enkele vrienden, een plan om mee te doen met de Homride sponsortocht van 500 km fietsen in 24 uur.
Wilfred: “Olaf is gewoon een brok vol met energie. Daar krijg ik gewoon energie van. Die zit gewoon in de auto te schreeuwen en gek te doen. Die neemt ons op sleeptouw. Wat hij allemaal geregeld heeft . Zijn passie en alles voor dit project. Chapeau.”
 
Op 23 juni 2018 om 14:00 uur was het dan zover. De sponsortocht in de vorm van een hart ging van start en bracht 1,1 miljoen euro voor het Ronald McDonald Kinderfonds op, waarvan 29.700 euro door de "Daddies".
Tijdens deze film krijgt het publiek een inkijk in deze 24 uur durende tocht. De documentaire vertelt over hun doorzettingsvermogen maar is bovendien aangevuld met persoonlijke verhalen van enkele van de deelnemende ouders van dit project.
Terwijl Rob zijn dochter Isa op schoot heeft zegt hij blij: ”Deze wil ik nooit meer inruilen, nooit meer, ze hoort bij mijn leven, ze hoort bij mij.”
Sandra: “Joost en ik schreven op de dag van de operatie Joep zijn geboortekaartjes en als je dan nu kijkt hoe het met hem gaat, hij doet echt niet onder voor zijn twee broers.”
 
Regio Filmproducties organiseerde in samenwerking met het CC Servaes, gratis deze avond, om daarmee het publiek een idee te geven van de enorme inzet van de Homeride Daddies en hoe belangrijk het werk van het Ronald McDonald Kinderfonds voor ouders en kinderen is.  De zaal was boordevol met enthousiaste familie en kennissen welke een vrijwillige bijdrage van € 600,= bijeen brachten. 
 
Op zaterdag 22 juni van dit jaar loopt de route van Homeride 2019 door Heeswijk-Dinther en maken de deelnemers een tussenstop in ons dorp.
Laten we hen met zijn allen een geweldige ontvangst bezorgen. We hebben in de film kunnen zien hoe we de deelnemers van de sponsortocht daarmee ondersteunen.
 
En mensen van Homeride Daddies ‘chapeau’voor jullie allemaal.
 
Tekst en foto’s Jose van der Heijden.